Rejs studentów kierunku Rewitalizacja Dróg Wodnych na trasie Gorzów Wielkopolski – Berlin – Nakło nad Notecią
Trzeci dzień rejsu studentów kierunku Rewitalizacja Dróg Wodnych odbywał się na odcinku Kostrzyn nad Odrą – Niederfinow. W Niederfinow znajduje się jeden z najstarszych czynnych nitowanych podnośni statków. Obiekt ten bije rekordy pod względem liczby zwiedzających. Budowla ta jest zdumiewająca. Dzięki uprzejmości niemieckiej administracji dróg wodnych udała nam się zacumować przy nabrzeżu należącym do Dyrekcji Transportu Wodnego i Żeglugi Śródlądowej Wschód oraz odpowiedzialnego za eksploatację podnośni Urzędu Transportu Wodnego i Żeglugi Śródlądowej Eberswalde, które jest u stóp podnośni. okazało się, że problemami z rewitalizacją dróg wodnych i kanałów borykają się nie tylko polskie organizacje i stowarzyszenie. W Niederfinow działa stowarzyszenie na rzecz rewitalizacji 400-letniego Kanału Finow. Stowarzyszenie to jest zainteresowane współpracą z naszym regionem w zakresie przygotowania partnerskiego projektu na rzecz równoległej rewitalizacji naszych kanałów, tj. Bydgoskiego i Górnonoteckiego i Finow. Kanały te to doskonałe połączenie techniki, krajobrazu i historii, o czym przekonujemy się na co dzień i chcemy przekonać wspólnie naszych decydentów.
Wpływając kanałem do podnośni mijaliśmy liczne barki pod polska banderą, które oczekują na otwarcie drogi wodnej Odra-Havela, która ze względu na awarie mostu została czasowo zamknięta.
O atrakcyjności podnośni Niederfinow decyduje wiele czynników, takich jak: wielkość obiektu, jego rozwiązania techniczne zaprojektowane przez polskiego inżyniera (…), piękno położenia w dolinie rzeki pod Eberswalde między nadodrzańskimi torfowiskami i krainą Barnim. Niemałe znaczenie ma tu także spójne połączenie techniki i krajobrazu. Udając się na galerię widokową na górnym stanowisku, gdzie różnica poziomów wynosi 36 m podziwiać można wpływające i wypływające statki oraz malowniczą dolinę Odry. Obiekt ten odwiedza rocznie około 150 tys. turystów. Każdy z turystów może skorzystać z centrum informacyjnego o podnośni oraz otrzyma bezpłatnie, również w języku polskim broszury wyjawiające wszelkie tajemnice odnośni. Każdy turysta może skorzystać z prześluzowania się statkiem i zapoznania się z operacją podnoszenia 4 tys. tonowej wanny wraz ze znajdującym się w niej statkiem. Ponadto obok 80-letniej podnośni budowana jest nowoczesna, o europejskich parametrach szlaków wodnych, pod statki towarowe zabierające na pokład 104 kontenery podnośnia. Szacuje się, że tę podnośnię będzie odwiedzać rocznie 300 tys. turystów.
Jutro studenci kierunku RDW spotkają się z pracownikami i studentami uniwersytetu z Eberswalde, z którymi będziemy w przyszłości realizować wspólne projekty oraz zapoznamy się z niemieckimi projektami rewitalizacyjnymi.