Katedra Rewitalizacji Dróg Wodnych
Karlskrone 2016

Karlskrone 2016

W dniach 25-28 listopada studenci I, II i II roku kierunku Rewitalizacja Dróg Wodnych Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy oraz grupa uczniów z  Technikum Żeglugi Śródlądowej z Nakła nad Notecią odbyli zajęcia terenowe, której głównym celem było zapoznanie z infrastrukturą i flotą Marynarki Wojennej RP,  służbą w tej jednostce, następnie systemem kształcenia i zapleczem infrastrukturalnym Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni (szczególnie symulatorami doświadczalnymi) oraz uwarunkowaniami rozwoju  miasta będącego siedzibą Szwedzkiej Królewskiej – Karlskrony oraz kolejnego miasta południowo-wschodniej Szwecji położonego nad Cieśniną Kalmarską - Kalmaru.

W pierwszym dniu wizyty studyjnej wzięto udział w uroczystym otwarciu wystawy w Akademii Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte w Gdyni. Wystawa pod tytułem „Liga Morska i Rzeczna w przededniu 100-lecia czyli Trzymajmy się morza!” ukierunkowana jest na prezentację dorobku organizacji od czasu jej założenia do chwili obecnej. Tematyka obejmuje m. in. współdziałanie Ligi z Marynarką Wojenną RP, gospodarkę morską, działaczy i entuzjastów Ligi, symbolikę i działalność oraz formy wychowania morskiego. Wystawę otworzyli: Prezes Ligi Morskiej i Rzecznej Pan Andrzej Królikowski, Rektor Komendant AMW  prof. Tomasz Szubrycht, przedstawiciel Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz reprezentujący Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy (Katedrę Rewitalizacji Dróg Wodnych) i Technikum Żeglugi Śródlądowej w Nakle nad Notecią kpt. ż.ś. Grzegorz Nadolny oraz uczeń kl. III TŻŚ Piotr Korkosz. W tej jedynej w Polsce uczelni mieliśmy okazję zobaczyć zaplecze dydaktyczne tj. m.in. symulator operacyjny mostka nawigacyjnego, symulatory i trenażery do strzelań bronią małokalibrową i rakietami oraz stanowiska symulacyjne obsługi łodzi podwodnej, które mieszczą się w posadowionym przed szkołą okręcie podwodnym klasy koben.

Wieczorem przebywając na Skwerze Kościuszki w Gdyni podziwialiśmy okręt – muzeum ORP Błyskawica oraz żaglowce Dar Pomorza i Dar Młodzieży.

Drugiego dnia zapoznaliśmy się z infrastrukturą i flotą 3. Flotylli Okrętów w Gdyni, w tym przede wszystkim portem wojennym i stacjonującymi w nim okrętami. Szczególne wrażenie zrobiły na nas okręty podwodne, w tym przede wszystkim okręt podwodny klasy kilo ORP „Orzeł” oraz jeden z okrętów klasy koben ORP „Sęp”. Dodatkowo tego dnia odwiedziliśmy Kapitanat Portu w Gdyni, gdzie mogliśmy przyjrzeć się jak działa system kontroli ruchu statków (VTS - Vessel Traffic Service).

Głównym celem wizyty zagranicznej było zabytkowe miasto Karlskrona w Szwecji. Podróż odbyła się na pokładzie promu pasażersko – samochodowego „Stena Spirit”,a powrót na bliźniaczym promie „Stena Vision” armatora Stena Line. Studenci mieli tym samym doskonałą okazję zwiedzenia dużej morskiej jednostki pływającej i zobaczenia wyposażenia pokładowego. Dla niektórych uczestników rejs był prawdziwym chrztem morskim, podczas rejsu bowiem wzburzone morze wyraźnie statkiem kołysało. W drodze powrotnej był sztorm o sile 9° w skali Beauforta.

W Karlskronie, leżącej na 33 wyspach, spędziliśmy pół dnia. Naszym głównym celem było MarinMuseum – Muzeum Morskie. Jedną z większych jego atrakcji jest podwodny tunel, z którego można z bliska podziwiać wrak żaglowca leżącego na dnie morza od ponad 300 lat. Ponadto w muzeum znajdują się rekonstrukcje łodzi, kolekcja galionów i rzeźb umieszczanych na dziobach okrętów, kolekcja broni, muszkietów, armat, gry multimedialne, symulatory, itp. Dużo jest scen przedstawiających wydarzenia historyczne, które ukazują rozwój Marynarki Wojennej od najdawniejszych do teraźniejszych czasów. Pod dachem zwiedzić można również łódź podwodną HMS Neptun. To jednostka klasy Näcken, która była w służbie szwedzkiej marynarki w latach 1980 – 1998. Obok prezentowana jest pierwsza szwedzka łódź podwodna. Nazywa się Hajen (Rekin) i została zwodowana w 1904 roku. Na zewnątrz muzeum zacumowane są szwedzkie okręty wojenne na „emeryturze”, m. in. trałowiec Bremön, Torpedowiec T 38, kuter rakietowy Västervik.  Ponadto mieliśmy możliwość zapoznania się z typową szwedzką architekturą, i zabytkami w tym zabytkowym ratuszem miejskim, Kościołem Fryderyka i Admiralicji oraz dzielnicą kolorowych drewnianych domów, charakterystycznych dla regionu Skandynawii.

Po zwiedzeniu Karlskrony udaliśmy się autokarem do miejscowości Kalmar, w której mogliśmy podziwiać piękno tamtejszej Katedry i zamku kalmarskiego. Poza tym przejechaliśmy przez Most Olandzki na Cieśninie Kalmarskiej łączący wyspę Olandia ze stałym lądem. Jest on najdłuższą tego typu konstrukcją w Szwecji.